Pebble Beach - rekordní víkend

Po podprůměrném rozjezdu před víkendem se v Kalifornii strhl boj o nové světové rekordy.

Zprvu to vypadalo, že letošní aukce v Pebble Beach v Kalifornii nebudou tak úspěšné jako ty z let minulých. Čtvrteční aukce od Worldwide Auctioneers byla velmi vlažná, prodeje kolem dvou třetin nabízených vozů a průměrná hodnota nejvyšší nabídky byla silně pod odhadem aukční síně.

Nejlepším příkladem z této aukce je Morgan +4+ z roku 1963, nám velmi dobře známý model, jeden z 26 vyrobených kusů, který byl ještě donedávna i v našem portfoliu, které loni opustil za 158.000 EUR s čistým ziskem ve výši 105 procent za 28 měsíců. Ve čtvrtek se dražil druhý vyrobený kus a výsledných 93.500 USD včetně prémie bylo pouhých 47 % odhadu aukční síně! Kdo v Kalifornii koupil, tak udělal velmi dobře a tento skvělý nákup už nic nepřekonalo.

Za zmínku z těchto předvíkendových aukcí ještě stojí výsledek Porsche 911 Speedster z roku 1989, které se u aukční síně Mecum prodalo za pro kupujícího velmi atraktivních 176.000 USD a patrně ještě atraktivnějšího výsledku dosáhlo v aftersale po aukci Ferrari 365 GTC/4 z roku 1972, které bylo nakonec prodáno za 205.000 USD.

Průběh kalifornských aukcí měl ale stále se zvedající tendenci. V pátek odpoledne byla aukce od Bonhams stále ještě podprůměrná s mnoha zklamáními a taktéž s pouze 73 procenty prodaných vozů. Nicméně již zde bylo vidět zlepšení v tom, že v průměru dosáhla nejvyšší nabídka již na solidních 91,5 % odhadu aukční síně.

Nás v této aukci zaujali dva vozy, které v 80. let sloužily pro homologaci slavné rallye éry "Group B". Lancia 037 Stradale z roku 1983 byla nakonec prodána za 264.000 USD (75 % odhadu) a Ford RS 200 z roku 1986 za 181.500 USD (73 % odhadu).

Všichni investoři a sběratelé si ale zjevně šetřily své finance na rarity a výjimečné vozy, které přišly na řadu o víkendu. V pátek v noci a v sobotu se strhl boj o ty nejdražší vozy a obě hlavní aukční síně Gooding and Co. a RM Sotheby's dosahovaly velmi dobrých výsledků. Gooding and Co. prodalo 81 procent vozů za 91,6 mil. USD s nejvyšší nabídkou v průměru na úrovni 97 % odhadu aukční síně. RM Sotheby's pak excelovalo a potvrdilo svou pozici nejlepší aukční síně klasických vozů v posledních letech. Prodalo nadprůměrných 89 procent vozů za 132,8 mil. USD a to za 99 % odhadu! Na této vlně se ještě v pátek v noci stihla svézt i aukční síň Mecum, které na své poměry také dosáhla velmi nadprůměrných výsledků.

Vypíchnout jednotlivé vozy, které by stály za zmínku nebo byly prodány za velmi atraktivních podmínek by bylo na dlouhý román a celá řada článků o nových rekordech nyní létá ve všech médiích. My se zaměříme na z našeho pohledu nejdůležitější aspekt a tím je nejlepší nákup z investičního pohledu. Vytvořili jsme žebříček nejlepších deseti nákupů do cca 2 milionů USD, kde je aktuálně zatím náš cenový strop.

Z těch nejdražších vozů, které jsou zatím nad naše aktuální možnosti bychom vypíchli raritní šestiválcové Ferrari 121 LM z roku 1955, které bylo prodáno za 5.720.000 USD. 82 % odhadu aukční síně sice nevypadá vyloženě jako levný nákup, ale když se podíváte na výsledky všech ostatních raritních a výjimečných vozů, tak to byl nakonec opravdu skvělý nákup.

Z pohledu našeho portfolia jsme velmi spokojeni. Trh s výjimečnými a raritními vozy stále roste, i když celkově trh klasických vozů spíše mírně klesá. V Kalifornii to bylo vidět ještě silněji než dříve a nůžky mezi výjimečnými a průměrnými vozy se rozevírají stále více.

Přímé srovnání jsme pak měli pro dva vozy z našeho portfolia. Ferrari 250 GT potvrdilo, že náš únorový nákup byl opravdu výborný. Za jedno dvoubarevné kupé, což je kombinace, kterou měl původně i náš kus, bylo nabídnuto 682.500 USD včetně prémie! Pouze jedno kupé bylo prodáno za podobnou cenu jako pořizovací cena našeho kusu, ale důvodem byla více než 20 let stará renovace a také fakt, že se s vozem v aktuální sbírce již dlouhé roky vůbec nejezdilo, takže je více než pravděpodobné, že nového majitele bude čekat ještě velmi vysoká investice do tohoto vozu. Nejzajímavější výsledek pak zaznamenal kabriolet v dosti zoufalém, byť původním stavu, který byl prodán za neuvěřitelných 1.375.000 USD, tedy za 153 % odhadu!!!

Pro Porsche 356 Speedster byly výsledky ještě více smíšené. Rozmezí výsledků tohoto modelu bylo od 280 do 470.000 USD. Ale v podstatě všechny vozy byly až z pozdější, méně raritní série A narozdíl od našeho Pre-A modelu. U vozů prodaných za nižší ceny byla důvodem buď velmi stará renovace nebo nebo značné modifikace od originálu, což bude znamenat další vysoké investice pro kupující. Potěšující z našeho pohledu je silně rostoucí zájem právě o ty starší, raritnější modely, což nejlépe dokládá výsledek Porsche 356 Pre-A kupé z roku 1951, které bylo prodáno za neskutečných 1.017.500 USD, tedy za výjimečných 157 % odhadu!!! To vskutku potěší při pohledu na naše aktuální portfolio.

TOP 10
datum aukční síň rok výroby model výsledná cena měna % odhadu
17.8. Worldwide Auctioneers 1963 Morgan +4+ 93500 USD 47
19.8. Mecum 1965 Ferrari 330 GT 2+2 Series I 129250 USD 61
19.8. Gooding 1953 Fiat 8V Elaborata 1485000 USD 93
18.8. RM 1959 Maserati 3500 GT Spyder Frua 605000 USD 73
19.8. Mecum 1966 Ferrari 330 GT 2+2 Series II 264000 USD 81
18.8. Bonhams 1983 Lancia 037 Stradale 264000 USD 75
17.8. Worldwide Auctioneers 1972 Ferrari 365 GTC/4 20500 USD 82
18.8. RM 1952 Ferrrari 342 America Cabriolet Vignale 2255000 USD 86
19.8. RM 1963 Shelby 289 Cobra 803000 USD 89
18.8. Bonhams 1986 Ford RS 200 181500 USD 73

Text: BBI Classic Investments

Foto: RM Sotheby's, Gooding and Co., Bonhams, Mecum, Worldwide Auctioneers


Partneři

logo BBI BESTBUY

BBI Classic Investment s.r.o.
Balbínova č.p. 22
120 00, Praha 2 - Vinohrady Czech Republic

Tel.:+420 221 590 111
E-mail: kontakt@bbi.cz

Newsletter

Odebírat novinky

* povinné údaje

v souladu s těmito podmínkami

x