Pebble Beach - světové rekordy i propadáky

Nejdůležitější víkend roku pro trh klasických automobilů je za námi. Během jediného víkendu proběhlo 9 aukcí (+1 online) v Kalifornii a na trh se během jediného víkendu "hodilo" téměř 2.000 klasických vozů v hodnotě téměř miliardy dolarů. Výsledky určující další vývoj na trhu na několik měsíců dopředu jsou smíšené. Vedle několika světových rekordů je vidět na velkém počtu modelů probíhající korekce. Celkové statistiky jsou ale pozitivní, trh jako celek neoslabuje, poptávka je stále silná, trh jen potvrzuje nastolený selektivní trend.

Statistiky všech tří hlavních aukčních domů v Pebble Beach hovoří poměrně pozitivně. Především prodejní kvóty hovoří o 81 až 90 procentech prodaných vozů v aukci u každé z hlavních aukčních síní. Velmi silná čísla hovořící o stále silné poptávce. O něco slabší jsou čísla průměrné prodejní ceny vůči střední hodnotě odhadu. Poměr 87 až 93 % průměrné prodejní ceny vůči střední hodnotě odhadu ale vzhledem k často stále optimistickým odhadům není také žádnou zásadní známkou slabnoucího trhu.

Z pohledu těchto čísel se ani letošní ročník nijak nevymyká těm předchozím. Tolik ale čistě statisticky. Při podrobnějším pohledu je vidět ale značný rozdíl vůči předchozím ročníkům. Ten spočívá ve značné selektivnosti trhu, zatímco v minulých letech trh šel jako celek bez zásadních výjimek stejným směrem u všech modelů, dnes lámou některé modely nové světové rekordy, kterých padlo minulý víkend vícero, ale jiné již poklesly od svých loňských vrcholů i o více než 20 procent!

Trh stále oceňuje raritnost, výjimečnost, důležitost, historii a je ochoten platit nová maxima, vyšší prémie. Zde je poptávka navíc stále silná a rostoucí. Na druhé straně je ale cítit i slábnutí trhu. Méně raritiní a výjimečné vozy, které se vezli pouze na vlně předchozích let ale silně korigují. Evidentní je toto například u Ferrari, není pochyb, že je to značka, která historicky přinesla ty nejvýjimečnější vozy, ale s těmito klenoty se vezli roky i méně raritní modely a ty dnes evidentně silně ztrácí od svých nedávných vrcholů. Konkrétně Dina a Daytony se dnes obchodují i o podstatně více než 20 procent pod svými maximy.

Selektivnost trhu však může být i výhodou pro nové nákupy. Trh se zaměřuje na několik výjimečných vozů, ale některé rarity stále přehlíží, podobně jako tomu bylo v letech minulých. Zatímco loni bychom si dle našich parametrů z Kalifornie nepřivezli nakonec ani jeden vůz, letos byly nakonec celkem čtyři! A nakonec přidáme i jeden bonusový tip pro ty ultrabohaté!

Jedním z nejzvláštněji proběhnutých nákupů bylo Ferrari 365 GTC z roku 1969, jedno z pouhých 150 vyrobených kusů. I přes poměrně rozumný odhad nebyl na aukci v podstatě vůbec žádný zájemce! A jediná seriózní nabídka byla podána jako tzv. absentee bid, tedy zájemce nebyl přítomen ani v sále, ani na telefonu, ani na internetu, pouze nechal aukční síni dražit za sebe do předem daného maxima, aniž by aukci vůbec sledoval. Výsledných 682.000 USD včetně prémie je nakonec 85 procent střední hodnoty odhadu, nicméně znovu opakujeme, že ten odhad byl velmi rozumně stanovený a tento model je evidentně trhem dlouhodoběji přehlížený.

Velmi zajímavým vozem, o který taktéž nebyl příliš velký zájem je raritní Moretti 750 Gran Sport z roku 1953, který zůstal s výslednými 132.000 USD včetně prémie zůstal na pouhých 75 procentech hodnoty odhadu.

Dalším modelem, který si již minimálně rok prochází značnou korekcí v řádu několika desítek procent je první výjimečný japonský sporťák Toyota 2000 GT z roku 1967, která ještě nedávno atakovala hranici jednoho milionu dolarů. Tento víkend však byla prodána pouze za 533.500 USD, což už je opět velmi atraktivní úroveň k nákupu.

Největší raritou v našem výběru, ale také jednoznačně nejpřehlíženějším a nejlevnějším vozem je Volvo P1900 Sport, jeden z pouhých 68 vyrobených kusů. I zde byl průběh aukce zajímavý tím, že se už zdálo, že k prodeji vůbec nedojde. Nicméně na poslední chvíli před odklepnutím se na aukci přítomný prodejce vozu domluvil s dražitelem na snížení reserve (minimální požadované ceny) a prodej za pouhých 59.400 USD vč. prémie nakonec akceptoval.

Pokud bychom neměli omezený investiční budget, tak by mezi naše favority patřilo jistě i raritní a po všech stránkách výjimečné Ferrari 250 GT "Tour de France" z roku 1956. Toto závodní GT z poloviny 50. let bylo vyrobené v počtu 77 kusů a bylo jedním z prvních veleúspěšných Ferrari v závodech GT vozů. Své jméno si model vysloužil vítězstvím na Tour de France právě v roce 1956. Ano, opravdu se dříve jezdilo Tour de France i s automobily a velmi atraktivní retro závod se jezdí dodnes, nicméně kvůli záměně názvu se slavnějším cyklistickým závodem se dnes tento retro závod jmenuje Tour Auto. Bez úspěchů tohoto modelu by partně žádné 250 GTO nikdy nebylo. Výsledných 5.720.000 USD včetně prémie bylo pouze 72 procent hodnoty velmi reálně stanoveného odhadu.

Z pohledu našeho stávajícího portfolia byl vývoj v Pebble Beach spíše pozitivní. Když i běžný sériový Austin-Healey 100, kterých v různých provedeních se čtyř- i šestiválcovým motorem bylo vyrobeno téměř 30.000 kusů dosáhl v Pebble Beach na hodnotu 143.000 USD včetně prémie, tak je v tomto srovnání náš raritní Nash-Healey s pouhými 250 vyrobenými kusy stále silně podhodnocený a trhem přehlížený, což je ale velmi dobré znamení pro vývoj jeho hodnoty do budoucna.

Smíšené výsledky, ale celkově spíše pozitivní, přinesl model Porsche 356 Speedster. Dva Speedstery byly prodány za 467.500 a 380.000 USD, tedy dva velmi solidní výsledky. Pouze jeden Speedster zůstal neprodán a zajímavostí byl jeden ze 151 vyrobených Carrera Speedsterů. Bohužel byl při renovaci přelakovaný z nádherné původní Aquamarine Blue na poměrně nudnou černou. Taktéž interiér byl barevně změněn. I z tohoto důvodu byl nakonec "pouze" za 891.000 USD včetně prémie. Nicméně investicí v řádu několika dalších desítek tisíc dolarů a uvedením vozu do původní specifikace by jeho hodnota rozhodně měla být v dolarech sedmimístná, takže také velmi dobrý nákup.

Po dlouhé době se navíc v Pebble Beach objevil model 911 Carrera Club Sport z roku 1989, tedy jeden ze 189 vyrobených kusů, jehož bratříčka máme také v portfoliu. Tento kousek v Kalifornii vynikal původním stavem, najetými necelými deseti tisíci mílemi (US verze) a hlavně barvou na zakázku v Irish Green provedení. Výsledných 330.000 USD včetně prémie sice zůstalo na 85 procentech hodnoty odhadu, ale i tak se jedná o rekordní cenu za tento model katapultující i náš kus na zhruba dvouset tiscícovou úroveň.

Text: BBI Classic Investments

Foto: Bonhams, RM Sotheby's, Gooding and Co., Russo and Steele


Partneři

logo BBI BESTBUY

BBI Classic Investment s.r.o.
Balbínova č.p. 22
120 00, Praha 2 - Vinohrady Czech Republic

Tel.:+420 221 590 111
E-mail: kontakt@bbi.cz

Newsletter

Odebírat novinky

* povinné údaje

v souladu s těmito podmínkami

x