Smíšené výsledky z pařížské Retromobile

V minulém týdnu byla v Paříži naplno odstartována letošní aukční sezóna v Evropě. Výsledky byly smíšené, na jedné straně rekordní částka inkasovaná v evropské aukci za jediný automobil u Artcurialu či výborné procento prodaných vozů u RM Sotheby's přesahující 81 %, na druhé straně podprůměrné prodeje u Bonhams, kde prodejní kvóta jen těsně překonala 60% hranici.

I v dnešním našem reportu z pařížské Retromobile rovnou vynecháme hlavní zprávy, o kterých se dočtete téměř všude. Zpráv o rekordní ceně zaplacené v evropské aukci a o světovém rekordu za model Ferrari 335 S jsou média plná. Důležitější je však pohled do zákulisí, na celková čísla prodejů, poměry vůči odhadům a vývoj u jednotlivých modelů, abychom si dokázali udělat ucelenější obrázek o tomto trhu.

Zajímavým zjištěním je velmi široký rozptyl kvóty prodaných vozů mezi jednotlivých aukčními síněmi. Od podprůměrných 60 % u Bonhams, přes pátečních 73 % u Artcurialu až po velmi solidních 81 % u RM. Takovýto rozptyl nebývá obvyklý a těžko najít jednoznačný důvod pro tato čísla. V poměru vůči střední ceně odhadu se kromě 77 % u Bonhams pohybovali ostatní aukce vysoko nad 85 %, což vzhledem k ambiciózním odhadům aukčních síní není důvodem k podezření, že by na trhu s klasickými vozy docházelo k nějaké korekci. Vypovídá to ale opět o trendu trvajícím o září, že trh je již podstatně selektivnější a nepožene automaticky do nebes jakékoli klasické vozidlo. Nyní je vhodný výběr nákupu důležitější než kdykoli dříve. Nicméně potenciál takových nákupů je stále vysoký a jejich atraktivita je na tomto i nadále k nalezení.

Hned na úvod bychom měli zmínit, že letos si z Paříže nakonec nevezeme žádný přírůstek do naší sbírky, ale to neznamená, že žádné příležitosti k atraktivním nákupům nebyly. Hned pětice aut dosáhla přesně našeho maximálního limitu, ale další příhoz už jsme nebyly ochotni v tuto chvíli nabídnout, takže jsme měli z tohoto pohledu letos spíše smůlu. U dalších dvou rarit pak považujeme nákupní cenu za velmi atrkativní, ale vzhledem k silně omezené poptávce o tyto modely jsme raději zůstali úplně stranou. Zajímal nás také vývoj o dvou Porsche od RM, která nás velmi překvapila.

A které auta nám letos proklouzla mezi prsty? Ve středu u RM to byla hlavně Lancia Aurelia B24S Convertible z roku 1956, jeden z pouhých 521 modelů tohoto ikonického vozu, který se výborně hodí do naší subkolekce raritních Mille Miglia modelů. Jeho cena se totiž stále pohybuje na čtvrtině hodnoty Spiderů a na dvojnásobku GT kupé, kterých bylo pro změnu vyrobeno ale 7x více. Vůz skončil přesně na našem limitním příhozu ve výši 250.000 eur, i s prémií byl tedy nakonec prodán za stále atraktivních 280.000 eur.

Ještě více nás "svrběly prsty" u modelu pro tutéž subkolekci Austin Healey 100 M z roku 1956, který dokládal, že je jedním z továrně vyrobených M modelů, kterých továrna vyrobila pouze 640 kusů. Bohužel má tento model nevýhodu v tom, že tento tovární M kit se dodával k možné úpravě i ostatních běžných 100/4 modelů. Hlavní problém tedy tkví v tom, že z vyrobených 640 kusů se jich tak dochovalo asi 1.200! :) I přes "papírovou" dokumentaci tak u tohoto modelu vždy otazníky přetrvávají, vůz byl navíc na US registraci, takže byl zatížen případným "dovozem" do Evropy. Proto jsme si stanovili limit na "pouhých" 100.000 eur, kde nakonec kladívko tento vůz přikleplo, vč. prémie tedy za velmi atraktivních 112.000 eur.

Posledním autem, které jsme si ve středu nechali ujít byl velmi raritní Kaiser Darrin Roadster z roku 1954, jeden ze 435 vyrobených amerických sporťáčků. Skvěle by se vyjímal vedle našeho Nash Healey Roadsteru, nicméně je tento model ještě větší neznámou v Evropě bez výraznější poptávky a proto jsme jej pustili za velmi atraktivních 67.200 eur vč. prémie jinému šťastnému sběrateli.

Ve středu u RM nás ale také velmi zajímali dvě Porsche. Tím prvním byl 356 Pre-A Speedster z roku 1955, tedy přesně tentýž model, který jsme zde koupili před rokem. Tentokrát ale bez původního motoru a ještě k tomu s modifikovaným pozdější motorem z roku 1958 z modelu Super. A výsledek předčil všechna naše očekávání, byl přiklepnut za 341.600 eur, tedy o více než 52 % dráž, než náš loňský nákup i s původním motorem!

A pak zde byl dražen také zlatý hřeb večera, který by se skvěle výjimal v naší Porsche subkolekci, ale zatím je nad našimi investičními limity. Jedná se o model 550 Spyder, který proslavil především James Dean. Výsledné 2.744.000 eur vč. prémie však překonali i horní hranici odhadu aukční síně.

Další dny byly stejně jako loni z našeho pohledu již méně sledované, ve čtvrtek u Bonhams ale dva vozy také zůstaly přesně na našich limitech, i když nebyly prioritou pro naší sbírku v současné situaci. Tím prvním bylo BMW 2002 Turbo z roku 1974 přiklepnuto za 51.750 eur vč. prémie a druhým Iso Rivolta z roku 1967 za 92.000 eur vč. prémie.

V pátek u Artcurialu pak skončil na našem limitu jediný vůz a to Lamborghini Islero S z roku 1969, přiklepnuté za 220.520 eur vč. prémie. Nicméně atraktivní pořizovací cena odpovídala stavu vozu, další příhoz nad tuto cenu se nám již nezdál adekvátní. Páteční zajímavostí za rozumné peníze kabriolet Georgese Irata s karosérií od Labourdette z roku 1949. Unikátní model byl přiklepnut za velmi atraktivních 57.216 eur vč. prémie. Nicméně i zde nás od dalšího příhozu odradila téměř nulová poptávka po daném modelu.

Každopádně i bez dalšího přírustku do naší sbírky hodnotíme letošní Paříž pozitivně, bez tendencí kolapsu trhu, naopak s velmi rozumným selektivním přístupem trhu, což je velmi pozitivní pro dlouhodobější zdravý růst této třídy aktiv.

Naopak jsme v průběhu tohoto minulého týdne zrealizovali první "profit taking" z naší sbírky, ale o tom více v samostatné reportáži. 

Text: BBI Classic Investments

Foto: RM Sotheby's, Bonhams, Artcurial


Partneři

logo BBI BESTBUY

BBI Classic Investment s.r.o.
Balbínova č.p. 22
120 00, Praha 2 - Vinohrady Czech Republic

Tel.:+420 221 590 111
E-mail: kontakt@bbi.cz

Newsletter

Odebírat novinky

* povinné údaje

v souladu s těmito podmínkami

x