Smolná a průměrná Paříž

Pařížská Retromobile a především související aukce představily spoustu průměrných aut bez výjimečných příležitostí. Vracíme se letos nakonec s prázdnou... anebo?

Letošní pařížské aukce byly v mnoha ohledech slabší než v minulých letech. Nakonec o to svědčí nejen výsledky, ale i námi vytipované příležitosti. Zatímco ještě loni (po prozkoumání všech detailů) nám na našem seznamu potenciálních nákupů nakonec stále zůstalo celkem 11 vozů, o které jsme pokoušeli, letos to bylo podstatně slabší a náš finální seznam nakonec čítal pouze 5 vozidel, u Bonhams dokonce ani jedno jediné.

Tomu odpovídaly i výsledky, pouze RM Sotheby's nabídlo solidnější vozy a dosáhlo tak alespoň na slušný výsledek v podobě 83 % prodaných vozů za 84 % odhadu. Další aukční síně dosáhli na prodeje pouze zhruba třičtvrtě prodaných vozů za lehce nižší procento odahdu než v případě RM Sotheby's.

První den u RM Sotheby's na našem seznamu zbyly nakonec pouze dva vozy, Aston Martin V8 Vantage Oscar India a Porsche 911 Speedster. Oba vozy však skončily o dva příhozy výše než námi stanovené maximální limity. Oba vozy byly koupeny stále za velmi dobrých podmínek, my se však snažíme stále o koupě za excelentních podmínek! Nicméně nakonec jsme nebyli vůbec nespokojeni, jelikož dva další výsledky nám pomáhají z pohledu našeho stávajícího portfolia. POrsche 911 Clubsport od RUF z roku 1988 je příbuzný našemu 911 Clubsportu, který byl taktéž upravován u této společnosti. Výsledných 348.125 EUR překonalo i horní hranici odhadu! Stejně dopadlo i Ferrari 250 GTE od Pininfariny, modelu GTE bylo vyrobeno 3x více kusů než našeho GT. Přesto výsledných 516.875 EUR překonalo i cenu loni námi vydraženého raritnějšího GT!

Následující den jsme aukci Bonhams nakonec vypustili úplně, jelikož žádný z nabízených vozů nesplňoval předpoklady pro zařazení do našeho portfolia. Tři příležitosti jsme si tedy nechali na poslední aukci od Artcurialu. První Porsche 911 Speedster bylo šlo opět nad náš maximální limit a i přesto nebylo prodáno, majitel měl skutečně nereálná očekávání o hodnotě svého vozu. Pak nás zaujaly hned dva vozy od jednoho pařížského sběratele a to Ferrari 365 GT/4 BB z roku 1974 a Lamborghini Islero z roku 1969. Původní stanovené maximum jsme nakonec mírně snížili u Islera kvůli ne zcela výbornému stavu a nepůvodní barvě. Favoritem bylo tedy opět Ferrari, podobně jako loni.

Situaci nám ale nečekaně mírně zkomplikoval ještě další vůz dražený před těmito vybranými vozy, který byl ale dražší než náš celkový budget a k tomuto vozu se ještě na závěr vrátíme. U Ferrari jsme měli nakonec obrovskou smůlu, když námi stabovený limit stihl nabídnout někdo jiný rychleji než my a nemohli jsme již jít nad tuto částku. Vůz byl tedy prodán za náš maximální limit, ale bohužel nerozšíří naší sbírků. Podobnou smůlu jsme mali i u Lamborghini, kde by náš původní limit na koupi vozu stačil, ale po snížení našeho maxima jsme byli nakonec o jeden příhoz přehozeni. Oba vozy tak někdo získal za velmi dobré ceny a je opravdu škoda, že jsme tentokrát neuspěli.

Radost nám tak udělal pouze výsledek Porsche 356 Pre-A Coupe z roku 1951, který velmi výrazně překonal odhad výslednými 870.000 EUR (odhad činil "pouze" 440 až 520.000 EUR)! Ukazál, že o původní Pre-A 356 modely je na trhu stoupající zájem.

Pokud bychom měli k dispozici o dost více finančních prostředků, tak nejlepším nákupem z našeho pohledu bylo v této aukci Maserati A6 GCS Spider z roku 1954, které dosáhlo výslednými 2.388.000 EUR pouze na 66 % odhadu!

Jeden zajímavý postřeh a možná určitou změnu na trhu klasických automobilů přineslo z analýzy výsledků zjištění, že mnohem lépe letos vyšly výsledky předválečných aut než poválečných. Procento prodoných vozů a cena vůči odhadu vycházela u předválečných vozů jednoznačně lépe než u poválečných vozů. To v minulých letech nikdy nenastalo, o předválečné vozy nebyl příliš zájem. Uvidíme, zda je to určitá změna trendu nebo pouze fakt, že předválečné vozy za sebou nemají až nesmyslně rychlý nárůst cen a drží si i nadále své konstantnější tempo růstu hodnoty, takže tento segment trhu si nemusí procházet korekcí jako je tomu hlavně u masové produkce některých poválečných modelů. 

Bohužel nádherné předválečné modely šly nakonec za vyšší ceny, takže v tomto segmentu jsme tentokrát nenalezli žádnou atraktivní příležitost čistě z investičního pohledu.

Nakonec ale možná úplně s prázdnou nezůstaneme. Již zmíněný vůz, který byl ceněn pouze mírně nad náš budget, a zůstal nakonec neprodán. Podařilo se nám ale zjistit majitele vozu, pokusíme se ještě získat o něco více prostředků než jsme měli pro Paříž k dispozici a zkusíme ještě dodatečně vyjednat koupi tohoto vozu do naší sbírky. O jaký vůz se jedná si zatím necháme jako případně příjemné překvapení.

TOP 5 pařížských aukcí
9.2. Artcurial 1954 Maserati A6GCS Spider 2388000 EUR
9.2. Artcurial 1974 Ferrari 365 GT/4 BB 324800 EUR
9.2. Artcurial 1969 Lamborghini Islero 179800 EUR
7.2. RM 1989 Porsche 911 Speedster 291875 EUR
7.2. RM 1979 Aston Martin V8 Vantage Oscar India 184000 EUR

Text: BBI Classic Investments

Foto: Artcurial, RM Sotheby's


Partneři

logo BBI BESTBUY

BBI Classic Investment s.r.o.
Balbínova č.p. 22
120 00, Praha 2 - Vinohrady Czech Republic

Tel.:+420 221 590 111
E-mail: kontakt@bbi.cz

Newsletter

Odebírat novinky

* povinné údaje

v souladu s těmito podmínkami

x