Nash Healey Roadster

Byl to v podstatě první americký poválečný sportovní automobil – i když ho vymyslel Američan společně s Britem. Dnes si zajímavého modelu Nash-Healey začínají všímat sběratelé a důvodů mají několik.

  • První poválečné americké sportovní auto
  • Matching numbers a z velké části originální stav
  • Způsobilý pro řadu různých soutěží včetně Mille Miglia

Do sbírky se nedávno dostal tento zajímavý a jedinečný sportovní vůz, spojující v sobě britský a americký inženýrský um doplněný o italskou eleganci. Nash-Healey je velmi specifický, určitě raritní automobil, přičemž tento konkrétní kus z roku 1952 vyniká navíc originalitou.

Spolupráce při tvorbě nového sportovního auta byla uzavřeně mezi Angličanem Donaldem Healeym a Američanem George Masonem při cestě přes Atlantik. Během plavby na lodi Queen Elizabeth měli oba gentlemani, jak nezávislý výrobce sportovních aut, tak šéf firmy Nash-Kelvinator dost času na to, aby se domluvili. Plánem bylo posílat šestiválcové motory Nash (a třístupňové převodovky) do Warkickshire v Anglii, kde měly být spojeny s šasi modelu Healey Silverstone a karoserií s designem přímo od Healey. Tak se také stalo: výroba byla zahájena v prosinci 1950 a brzy se dostavily první úspěchy při zásadních závodech: za zmínku určitě stojí 9. místo ve třídě při Mille Miglia a 4. místo celkově na Le Mans. Nový sportovní vůz byl ale dost drahý – jako vlajková loď, která měla mimo jiné upozornit i na běžnější modely Nash a přinést jim slávu, stál celých 4063 dolarů. První rok bylo tedy vyrobeno pouze 104 aut, ale i tak si novinka získala status jedinečného auta pro boháče, navíc s velmi dobrou technikou a otevřenou karoserií. S tím souvisí další vývoj.

Mason se nemohl smířit s poněkud zvláštním stylingem anglické karoserie a proto využil služby známého studia Pininfarina, které dostalo zakázku nejen na karosování ostatních modelů Nash, ale také výrazné vylepšení modelu Nash-Healey. Ocelová karoserie byla nahrazena hliníkovou a cena náhle ještě vyskočila – 5858 dolarů už byla opravdu dost vysoká částka pro nákup sportovního vozu sedm let po válce. Díky tomu v roce 1952 vzniklo pouze 150 aut, v roce 1953 pak dalších 74 kusů. V průběhu 1953 a v roce 1954 byly roadstery nahrazeny verzí kupé.

Tento konkrétní, originální Nash-Healey patřil donedávna do sbírek respektovaného sběratele, přičemž ještě předtím strávil minimálně 25 let v garáži kdesi v Holandsku. Čísla podvozku a karoserie odpovídají a motor je také původní. I přes to, že se předpokládá, že vůz před lety dostal nový lak, je jinak v původním stavu. Vůz startuje, jezdí, ale potřeboval by dostat určitou péči danou především faktem, že byl po dlouhý čas zaparkovaný. Vůz určitě zaujme nejen tím, že pochází z omezené série (224 kusů), ale i faktem, že je originální. Jedná se nezvyklou příležitost získat vzácný a neobvyklý automobil se zajímavým rodokmenem, ale také šestiválcem 4,1 litru se dvě karburátory (a výkonem 142 koní) a třístupňovou převodovkou s funkcí overdrive. Podvozek samozřejmě odpovídá době, kdy automobil vznikl – vpředu najdeme zavěšení s trojúhelníkovými rameny a vinutými pružinami, vzadu pak tuhou nápravou s vinutými pružinami. Na všech kolech jsou hydraulické bubnové brzdy.

 Nash Healey Pininfarina Roadster 1952
Motor:  řadový šestiválec s rozvodem OHV, objem 4,1 litru, hliníková hlava, dva karburátory
Výkon: 104 kW (142 k)
Převodovka:  třírychlostní manuál s funkcí overdrive
Podvozek:  nezávislé zavěšení předních kol, vzadu tuhá náprava
Období výroby:  původní verze vznikla v roce 1951, redesignované kusy se vyráběly do roku 1954
Počet vyrobených kusů:  celkem vzniklo 224 kusů

Partneři

logo BBI BESTBUY

BBI Classic Investment s.r.o.
Balbínova č.p. 22
120 00, Praha 2 - Vinohrady Czech Republic

Tel.:+420 221 590 111
E-mail: kontakt@bbi.cz

Newsletter

Odebírat novinky

* povinné údaje

v souladu s těmito podmínkami

x